EU ulaže 643 milijuna eura u proizvodnju baterijskih ćelija za električna vozila
Električno vozilo (Foto: Pixabay)
U ponedjeljak je pet projekata proizvodnje baterijskih ćelija za električna vozila, odabranih u sklopu poziva Inovacijskog fonda za baterije 2024. (IF24Battery), uspješno potpisalo Ugovore o dodjeli bespovratnih sredstava. Financirani iz EU Sustava trgovanja emisijama (EU ETS), ovi će projekti primiti ukupno 643 milijuna eura za pomoć u primjeni njihovih revolucionarnih rješenja za dekarbonizaciju.
Očekuje se da će projekti započeti s radom između 2027. i 2029. godine te bi trebali smanjiti emisije za otprilike 88 milijuna tona ekvivalenta CO2 tijekom prvih deset godina rada.
Smješteni u četiri države članice EU-a, ovi projekti predstavljaju značajan poticaj europskoj proizvodnoj industriji i rastućem ekosustavu baterija. Primjenom inovativnih procesa i tehnologija, podržat će ključne segmente lanca vrijednosti baterija naprednom proizvodnjom materijala, proizvodnjom ćelija, tehnologijama recikliranja i primjenama u “drugom životu”.
Ključna uloga
Njihov zajednički učinak doprinijet će stvaranju izravnih i neizravnih radnih mjesta te povećanoj europskoj autonomiji i smanjenoj ovisnosti o vanjskim dobavljačima. Ubrzavanjem komercijalizacije inovacija sljedeće generacije baterija za električna vozila, projekti će igrati ključnu ulogu u ostvarivanju klimatskih i industrijskih ciljeva EU-a, istovremeno jačajući tehnološku konkurentnost i otpornost.
Kao ključna čista tehnologija, baterije za električna vozila promiču ciljeve Zelenog industrijskog plana (Clean Industrial Deal) i Industrijskog akcijskog plana za europski automobilski sektor. Također su usklađene s ciljevima Akta o industriji s nultom neto stopom emisija (Net-Zero Industry Act) i Akta o kritičnim sirovinama (Critical Raw Materials Act) smanjenjem ovisnosti o uvezenim materijalima i izgradnjom otpornih, održivih opskrbnih lanaca.
Njihove primjene u drugom životu i recikliranju usklađene su s Akcijskim planom za kružno gospodarstvo (Circular Economy Action Plan) te Strategijom za održivu i pametnu mobilnost. Naposljetku, projekti odabrani u ovom pozivu u skladu su s Uredbom o baterijama, koja promiče konkurentnu i održivu europsku industriju baterija.
Velika novost u Hrvatskoj pošti: Stižu vozila nove generacije
Bespovratna sredstva
Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava (Grant Agreement) službeni je ugovor između Europske komisije i korisnika projekta koji definira ciljeve projekta, iznos financiranja, prihvatljive troškove, prava i obveze u sklopu Inovacijskog fonda.
Poziv Inovacijskog fonda za baterije 2024. pokrenut je 3. prosinca 2024. i zatvoren 24. travnja 2025., privukavši 14 prijava iz cijele Europe. U srpnju 2025. Europska komisija objavila je da je šest projekata pozvano u fazu pripreme za dodjelu bespovratnih sredstava.
Jedan od šest pozvanih projekata odlučio se povući iz pripreme, što je rezultiralo time da je pet projekata uspješno potpisalo svoje Ugovore o dodjeli bespovratnih sredstava s agencijom CINEA.
Novi pozivi
S procijenjenim prihodom od 40 milijardi eura (izračunato na temelju cijene ugljika od 75 eura po toni CO2) iz EU Sustava trgovanja emisijama između 2020. i 2030., Inovacijski fond nastoji potaknuti ulaganja u vrhunske, niskougljične i tehnologije s nultom neto stopom emisija, podržavajući prijelaz Europe na klimatsku neutralnost, pojašnjavaju iz Europske komisije.
Također pokrenut 2024., poziv Inovacijskog fonda za podnošenje prijedloga za tehnologije s nultom neto stopom emisija nedavno je objavio 61 projekt odabran za pripremu ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava, zajedno s drugom dražbom obnovljivog vodika u sklopu Europske banke vodika. Očekuje se da će ugovori o dodjeli bespovratnih sredstava i za poziv i za dražbu biti potpisani u nadolazećim mjesecima.
Novi pozivi Inovacijskog fonda za podnošenje prijedloga bit će pokrenuti početkom prosinca 2025., uključujući prilike za projekte baterija za električna vozila.





