Najavljena nova pravila: Hrvati će ih osjetiti, evo i kada
Nova pravila tiču se i cestovnog prometa (Foto: Pixabay)
Proširivanje postojećeg sustava trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova predlaže se uredbom koju je Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije uputilo u javno savjetovanje, a glavni je cilj dekarbonizacija koja je i jedan od strateških prioriteta Vlade.
Postojeći bi se sustav načina trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova proširio na pomorski promet, promjene u regulaciji operatera zrakoplova i stvaranje pravnog okvira za novi sustav trgovanja, koji će biti u punoj primjeni od 2027. godine.
„Dekarbonizacija je jedan od strateških prioriteta programa Vlade RH i Nacionalne razvojne strategije do 2030. godine, a jedan od ključnih ciljeva je smanjenje emisije ugljičnog dioksida koji je glavni uzročnik klimatskih promjena”, navodi Ministarstvo u objavi na internetskim stranicama. Uredba je u javnom savjetovanju od 4. studenoga do 5. prosinca.
Detaljna pravila
Poticanjem veće energetske učinkovitosti u prometnom sektoru, uz osiguravanje opskrbe čistom i jeftinijom energijom za kućanstva i gospodarstvo te očuvanje prirodnih resursa za buduće generacije, Hrvatska ide u smjeru održivijeg i otpornijeg gospodarstva na klimatske promjene, naglašavaju.
Prema uredbi, postojećim i novim obveznicima definiraju se detaljna pravila odobravanja, praćenja, verifikacije i izvješćivanja u sustavu trgovanja emisijskim jedinicama, a predložena je slijedom novog Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja koji je stupio na snagu u travnju.
Temeljni je to nacionalni propis, ističe Ministarstvo, za očuvanje ozonskog sloja, praćenje emisija i ponora, izvješćivanje vezano uz zaštitu okoliša i zraka unutar zemlje i na granicama, kao i za uspostavu financijskog mehanizma koji će osigurati konkurentnost industrije i potpore onima koji su u riziku od siromaštva.
EU klimatski cilj do 2040. ublažen u zadnji čas: ‘Mnogo je toga na kocki’
Proširenje sustava
Europski sustav trgovanja emisijama (ETS) uspostavljen je 2005. godine radi troškovno učinkovitog smanjenja emisija stakleničkih plinova i poticanja rasta niskougljičnog gospodarstva i temelji se na izdavanju dozvola obveznicima (operaterima) za točno određen broj dozvoljenih emisijskih jedinica te kupnju dodatnih jedinica sukladno kriterijima.
U sustavu trgovanja emisijskim jedinicama dosad su sudjelovale energetski intenzivne industrije, elektrane i zrakoplovni operateri, a sada se sustav proširuje i ulazi u četvrtu fazu za koju je pravni i strateški okvir uspostavljen Pariškim sporazumom, aktualnim Europskim zakonom o klimi i Europskim zelenim planom
U četvrtoj se fazi područje primjene proširuje i na pomorski promet te se, pored postojećeg, uspostavlja novi ETS sustav koji obuhvaća zgrade, cestovni promet i gorivo kao dodatne sektore čije je emisije potrebno smanjiti.
1,7 milijardi eura
Kako bi Hrvatska bila spremna za potpunu primjenu tog sustava, pripremljen je i nacrt nacionalnog Socijalnog plana za klimatsku politiku, navodi Ministarstvo.
“On predviđa financijski okvir vrijedan gotovo 1,7 milijardi eura kojim će se financirati projekti priuštivog stanovanja, osiguranja javnog prijevoza u ruralnim prostorima, poticanja veze između ruralnih prostora i urbanih središta te osiguranja veza do društvenih, kulturnih, obrazovnih, sportskih i poslovnih sadržaja, osobito za ranjive skupine u društvu”, ističe Ministarstvo.
Nova opasnost i za Hrvatsku: Počelo je u Španjolskoj, građani gube velik novac





