Porazna istina: Tekstil je drugi najveći zagađivač okoliša u svijetu
Brza moda je štetna za okoliš (Foto: Pixabay)
Socijalna zadruga Humana Nova iz Čakovca neprofitno je ekološko društveno poduzeće osnovano 2011. godine s ciljem zapošljavanja osoba s invaliditetom i drugih društveno isključenih skupina. Bavi se gospodarenjem tekstilnim otpadom te proizvodnjom i prodajom tekstilnih proizvoda od recikliranih, lokalno dobavljenih i ekološki certificiranih materijala koje plasira na domaće i inozemno tržište. Osnovana je kao odgovor na potrebe u lokalnoj zajednici, uključujući i nezaposlenost ranjivih skupina.
“Međimurje je područje s visokom stopom osoba s invaliditetom (tada je to bilo oko 11%, dvostruko više nego u drugim županijama Hrvatske, danas je ta brojka oko 17%), visokom stopom pripadnika romske nacionalne manjine (također oko 11%) te, uz ostale ranjive skupine, i s velikim brojem tekstilnih radnica koje su zbog propadanja tekstilne industrije u Međimurju ostale bez posla. S druge strane, tekstil je drugi najveći zagađivač okoliša u svijetu, za koji ne postoji sustavno rješenje na nacionalnoj razini, a ni šire.
Humana Nova prva je spojila radnu integraciju ranjivih skupina i gospodarenje tekstilnim otpadom i kao takva je prepoznata te višestruko nagrađivana na europskoj razini”, poručuju iz zadruge. Misija Humane usmjerena je na poticanje zapošljavanja osoba s invaliditetom i drugih društveno isključenih osoba kroz model gospodarenja tekstilnim otpadom, proizvodnju i prodaju kvalitetnih i inovativnih tekstilnih proizvoda od ekoloških i recikliranih materijala za domaća i inozemna tržišta. Time aktivno doprinosi održivom razvoju lokalne zajednice, smanjenju siromaštva i očuvanju prirode.
Ranjive skupine
Danas zapošljavaju 56 osoba, od kojih je 32 s invaliditetom, a 20 pripada drugim ranjivim skupinama – uključujući pripadnike romske manjine, dugotrajno nezaposlene, bivše tekstilne radnice i starije osobe. Njihove glavne aktivnosti obuhvaćaju prikupljanje, sortiranje i obradu tekstilnog otpada, kao i rad second hand dućana u kojem se prodaje pažljivo odabrana rabljena odjeća. Bave se i izradom proizvoda od recikliranih, lokalno dobavljenih i ekološki certificiranih materijala za prodaju na domaćem i inozemnom tržištu.
To uključuje redizajn i reciklirane proizvode (parke, torbe, papuče, haljine… ) koji se najvećim dijelom prodaju putem webshopa, dok se proizvodi koji nastaju od certificiranih materijala, a šivaju se u većim serijama (t-shirt majice, hudice, duksice, radna odijela, platnene vrećice) plasiraju na tržište kroz B2B model suradnje s različitim tvrtkama. Ostale aktivnosti obuhvaćaju sortiranje i rezanje pamuka na industrijske krpe za prodaju metaloprerađivačkoj industriji, lokalnim automehaničarima te drvnoj industriji, kao i pakiranje filca koji nastaje preradom tekstilnog otpada.
Točnije, Humana Nova skupi tekstil, šalje ga u tvrtku koja izrađuje filc, on se vraća u pogon Humana Nove na uslužno pakiranje, a kasnije ta tvrtka prodaje filc na europskom tržištu. Od aktivnosti valja istaknuti i provođenje edukacijskih programa s ciljem povećanja ekološke i društvene svijesti građana. Tu je riječ o suradnji sa školama, općinama i gradovima te tvrtkama s kojima se organiziraju predavanja, kreativne radionice o recikliranju tekstila, edukacije o kružnoj ekonomiji i akcije skupljanja tekstila.
Kafić u kojem se hrana ne plaća novcem nego plastičnim otpadom
Društveni utjecaj
Humana Nova zapošljava osobe koje iz različitih razloga teško dolaze do zaposlenja ili su isključene s tržišta rada. Riječ je o osobama s invaliditetom (tjelesni invaliditet, intelektualne poteškoće, slabovidne osobe, gluhe osobe, osobe s različitim kroničnim bolestima, cerebralnom paralizom i multiplom sklerozom) te osobama iz drugih ranjivih skupina (pripadnici romske nacionalne manjine, dugotrajno nezaposleni, osobe s nižom razinom obrazovanja, mladi bez radnog iskustva, starije osobe i dr.)
“Osobe koje ulaze u naše radno okruženje dobivaju podršku, i mentorsku za uključivanje u radne procese i psihosocijalnu koja ih višestruko osnažuje. Cilj nam je da zaposlenici razvijaju radne vještine, samopouzdanje i osjećaj pripadnosti zajednici.
Zaposlenicima se omogućuje polagani ulazak u radne zadatke, fleksibilnost i podrška u svakodnevnom radu i razvoju, kako na profesionalnoj tako i na osobnoj razini”, kažu nam iz zadruge.
Radni dan
Zaposlenici su raspoređeni prema organizacijskoj strukturi, svojim radnim mjestima, vještinama i mogućnostima. Neki rade na prikupljanju i sortiranju tekstila, pakiranju filca, rezanju industrijskih krpa, drugi u krojačnici i šivaoni, kreativnom kutku, treći u menadžmentu, knjigovodstvu i prodaji. Radni dan započinje u 7 i završava u 15 sati.
“Radnici i radnice nisu na normi, ali organizacijska kultura i klima koju smo stvorili daje im jasne okvire funkcioniranja koji doprinose ostvarivanju ciljeva u svim segmentima poslovanja”, kažu iz Humane.
Rad u sortirnici uključuje preuzimanje tekstila, razvrstavanje po kvaliteti i daljnjoj namjeni. Krpe za industrijsku upotrebu ručno se režu iz tekstila koji nije prikladan za ponovnu upotrebu i pakiraju prema narudžbi. U suradnji s tvrtkom za preradu tekstila, djelatnici preuzimaju filc nastao od recikliranog tekstila, precizno ga pakiraju i pripremaju za izvoz na tržište EU-a, čime aktivno doprinose kružnom gospodarstvu. Istovremeno, second hand trgovina nudi kvalitetnu, cjenovno pristupačnu odjeću i obuću te stvara prostor u kojem kupci mogu birati odgovorno, a zaposlenici iz prodaje razvijaju komunikacijske i komercijalne vještine.
“Ulažemo u osposobljavanje zaposlenika na internim i vanjskim edukacijama, od tehničkih znanja (sortiranje, krojenje, šivanje, pakiranje, administrativni poslovi) do mekih vještina (komunikacija, timski rad, upravljanje vremenom i resursima), uključujući i praćenje napretka naših zaposlenika”, dodaju.
Rad s tekstilom
U Humani kažu kako tekstil prikupljaju u suradnji s komunalnim poduzećima, iz izravnih donacija građana, u suradnji s različitim tvrtkama koje žele odgovorno zbrinuti tekstilni otpad, kod kojih imaju postavljene spremnike ili pak u suradnji s njima organiziraju akcije skupljanja tekstila. Te se akcije organiziraju i u suradnji s lokalnom zajednicom, općinama i gradovima te odgojno-obrazovnim institucijama i udrugama.
Novi materijali nabavljaju se od lokalnih dobavljača, a po dolasku, tekstil se sortira u nekoliko kategorija. U prvoj kategoriji očuvana odjeća ide u second hand trgovinu, čime joj se produljuje vijek trajanja. U drugoj se kategoriji dio materijala koristi za izradu recikliranih proizvoda i redizajn odjeće. Treća kategorija obuhvaća sortiranje pamuka za rezanje industrijskih krpa.
U četvrtoj je kategoriji preostali tekstil koji ide na reciklažu u Regeneraciju te se od njega proizvodi filc koji se kasnije pakira u pogonu Humane. Na ovaj način iskoristi se sav prikupljeni tekstil. Vrlo je važno građane educirati da tekstil koji su namijenili za Humanu ne bude mokar, pljesniv i da ne sadrži primjese kože, spužve i perja. Takvi materijali nisu pogodni za obradu i reciklažu u filc.
Izrada proizvoda
Od odbačenog tekstila izrađuju torbe, ruksake, hlače, suknje, parke, kabanice pregače, papuče i druge atraktivne redizajnirane predmete koje prodaju na svojem webshopu. Od novih, lokalno dobavljenih i ekološki certificiranih materijala izrađuju se platnene vrećice, hudice, duksice, radna odijela i drugi predmeti u skladu s narudžbama klijenata.
Svaki proizvod može biti personaliziran, obuhvaćati logo poduzeća u obliku tiska ili štika. Također, nude i uslugu šivanja za različite tvrtke, pritom nastaju i haljine, kaputi, dječji asortiman (jastuci za bebe, ukrasi za krevetiće i sl.). Humana Nova proizvodi i industrijske krpe od pamuka koji se odvaja u procesu sortiranja tekstila.
“Većina naših proizvoda koji su nastali od recikliranih materijala te redizajnirana odjeća prodaje se na webshopu Humana Nove, a pojedini proizvodi mogu se kupiti i u našem second hand dućanu uz drugu second hand odjeću. Proizvodi namijenjeni tvrtkama šivaju se po narudžbi u skladu s potrebama i željama poslovnih klijenata i tvrtki”, objašnjavaju nam.
Upute iz Čistoće: Evo gdje u Zagrebu baciti obuću, torbe i poplune
Ekološki aspekt
Humana godišnje prikupi i obradi od 600 do 700 tona tekstila. Time izravno sprečava da tone tekstilnog otpada završe na odlagalištima. Količine prikupljenog tekstila iz godine u godinu rastu, u skladu s novim suradnjama i povećanjem ekološke i društvene svijesti građana. S obzirom na to da je tekstil drugi najveći zagađivač okoliša u svijetu, izuzetno je važno imati svijest o tome kako on nastaje i kako se zbrinjava, te na koji način svatko od nas može doprinijeti u tom procesu.
Svijest o održivoj modi i ponovnoj uporabi može utjecati na stvaranje odgovornosti pri kupnji i smanjenju konzumerističkih navika. “Humana Nova gradi sustav skupljanja tekstila te organizira akcije skupljanja tekstila u suradnji s odgojno-obrazovnim institucijama i lokalnom zajednicom. U različitim medijima i na društvenim mrežama promovira svoj rad i potiče građane da s tekstilom postupaju odgovorno.
Sve što se može ponovno iskoristiti ili prenamijeniti koristi se za proizvodnju ili se dalje prerađuje u filc. Edukacijom i komunikacijom potičemo promjenu navika i svijest o tekstilnom otpadu, ali i radnoj integraciji osoba s invaliditetom i drugih marginaliziranih skupina kojima ovi procesi doprinose, čime Humana Nova stvara višestruku korist za lokalnu zajednicu”, poručuju.
Radna integracija
Više od 80% prihoda Humana Nova ostvaruje prodajom proizvoda i usluga na domaćem i inozemnom tržištu, dok se ostatak prihoda ostvaruje iz projekata, subvencija i donacija. Humana najvećim dijelom surađuje s privatnim sektorom, ali suradnje ostvaruje i s jedinicama lokalne samouprave te manjim dijelom s udrugama. Sve te suradnje važne su za jačanje utjecaja i stabilnost njihova poslovnog modela.
“Kupci i zajednica podržavaju naš rad, ali je vrlo važna kontinuirana promocija i poticanje zajednice na angažman i suradnju. Zajednica mora prepoznati dobrobiti koje Humana stvara za nju”, poručuju te dodaju kako iz godine u godinu bilježe stabilan rast, što se očituje u povećanju broja zaposlenika i širenju kapaciteta, a to je izravan dokaz ostvarenja njihove društvene misije. U skladu s potrebama zajednice i izazovima u području održivog razvoja, Humana Nova planira nove aktivnosti i strateške iskorake.
Među ključnim strateškim ciljevima ističe se osnivanje Centra za radnu integraciju, koji će služiti kao edukacijsko-savjetodavni centar za osnaživanje ranjivih skupina za ulazak ili povratak na tržište rada. Centar će također pružati podršku poslodavcima i zaposlenicima u procesu radne integracije. U fokusu je i daljnji razvoj sustava gospodarenja tekstilnim otpadom na nacionalnoj razini, čime Humana želi doprinijeti smanjenju tekstilnog otpada u Hrvatskoj te povećati količine odvojeno prikupljenog i ponovno upotrijebljenog tekstila, poruka je koja dolazi iz ove dugovječne zadruge.





